De dag dat ik mij inschreef bij de KvK was de dag dat ik ging rennen. Alsof er tijd te kort was. Ik was drukker met al die anderen, ipv dat ik druk was met mezelf, en waarom ik mijn bedrijf was gestart. Ik ging mee met alles waarvan ik dacht dat moet of hoort, voor ik het wist had ik m’n hele strategie opgetuigd, tot salesfunnels en gratis weggevers aan toe. Maar klanten ho maar.

Ik weet nog hoe verwijderd ik mijzelf voelde. Vanuit visie, passie en bevlogenheid was ik mijn bedrijf gestart, maar nog geen jaar later, was v dat alles weinig meer over. Ik durfde niet. Ik had de moed niet, om mijn plek in te nemen, en mij uit te spreken waar ik in geloof. Waar sta ik dan precies voor. Ik had zoveel ideeën, maar in mijn hoofd kwam het niet samen, als een puzzel die maar niet wilde klikken. En omdat ik dat niet wist, ging ik mee met die ander. Vast in die overtuiging, als ‘dit’ eenmaal staat gaat ‘het’ gebeuren. 

Een jaar eerder was ik vol goede moed mijn bedrijf gestart. Kort daarvoor was ik op gesprek bij een groot marketingbureau in Amsterdam, om daar campagnes te draaien, maar ik voelde het niet. 

Ik heb jarenlang – internationaal – voor grote bedrijven gewerkt, ik ben een marketing strateeg in de dop. Ik heb met de grootste budgetten gewerkt. Maar ik wilde niet langer aan de knoppen draaien, ik wilde naar de bezieling, en het verhaal ergens achter.

We zijn als ondernemer zo hard bezig om ‘uniek’ te zijn. Alsof we daar van alles voor moeten doen. Maar ik zal je vertellen, jij bent niet uniek in wat jij doet. Jij bent uniek in het verhaal wat je te vertellen hebt, hoe je dat omarmt, en hoe jij je daarmee positioneert. Dan pas knal je van het scherm, ben ik in no time overtuigd, en trek ik de portemonnee.

Als kind durfde ik al niet echt het achterste v mijn tong te laten zien. Onzeker als ik was. Een ander was in mijn ogen al snel mooier, beter, verder of slimmer dan ik. Het vergelijken, het bezig zijn met die ander, zat er blijkbaar toen al in. 

Ik was degene die niet dat toneel op hoefde, ik was niet zo’n stijlicoon met de hipste kleren (haaa, nog steeds niet…), ik was degene die werd gepest op school, en ik was degene die op mijn 16e nog nooit had gezoend (terwijl iedereen al bij ‘honk’ ik-weet-niet-hoeveel-was). Lang verhaal kort, mijn onzekerheid, het klein en ‘onzichtbaar’ voelen was een patroon die blijkbaar – onbewust – in het ondernemerschap keihard terug kwam.

Inmiddels, ik voel mij zoveel sterker als toen.

Waar ik heel lang – op zoveel fronten – niet echt en volledig mijn plek durfde in te nemen, uit angst om alleen te staan, voel ik nu zo’n drive in mijzelf dat wèl te doen. 

Als ondernemer houden we ons nog zo vaak klein, laten we zo vaak niet het achterste van onze tong zien. Houden we het veilig. Aan de oppervlakte. Zwemmen we ergens in middelmatigheid. Kopiëren we van een ander. Omdat we niet durven. Of niet weten.

Terwijl het delen en het uitspreken van jouw visie en jouw verhaal het belangrijkste is wat je als ondernemer te doen hebt.

Waarom doe je wat je doet. Waarom ben jij jouw bedrijf gestart. Als een mantra komt ie steeds weer terug. Wie ben jij. Wat drijft jou. En wat is het, wat je nu nog verstopt, en nu nog niet laat zien.

Dare to Speak Up. Die naam is niet zomaar gekozen. Waar ik mijzelf zolang – op zoveel fronten niet echt en volledig durfde uit te spreken, moedig ik je aan dat nu juist wèl te doen.

Als marketing- positioneringstrateeg en woordkunstenaar help ik jou naar een kloppende positionering, met het juiste verhaal, waar geen spelt tussen te krijgen is. Ik geef met woorden en mijn scherpe blik vorm aan datgene waar jij al zo lang naar zoekt, wat je al zo lang frustreert, en combineer mijn creatieve brein met strategisch inzicht, zodat JIJ vanuit visie en met jouw verhaal, de impact maakt die jij voor ogen hebt.

Want je hoeft je niet te laten leiden door elke marketing hype, of door alles wat online geroepen wordt. Jouw stijl, jouw toon, jouw woorden, SPEAK UP, dàt is wat je te doen hebt, en ik help je met liefde.