Ik zie veel startende ondernemers kopiëren wat de ‘groten’ doen. Dat werkt alleen niet. Het bouwen van een succesvol eigen bedrijf bestaat uit 4 fases, en het is belangrijk dat je de juiste dingen doet, die passen bij die fase.
Ren jij ook mee met alles wat je online leest of ziet?
Vorige week had ik een heel mooi gesprek met een ondernemer, en ik vind het zo waardevol dat ik dit graag met je wil delen.
We zaten om tafel vorige week, en ze vertelde dat ze die dag ervoor spontaan in een ‘live’ was beland van een businesscoach die ze online volgt op Instagram. Die persoon, aan de andere kant van het scherm vertelde dat ‘live’ gaan op Instagram echt ontzettend goed werkt. Dat moet je doen! En nog meer handige tips & trics vlogen over tafel…
Het maakte haar in de war, en het riep vooral veel vragen op. ‘Moet ik hier nu ook iets mee?’
Als startend ondernemer ben je continu op zoek naar nieuwe kennis. Logisch ook. Maar die hoeveelheid informatie kan ook enorm overweldigend zijn. Want opeens ontstaat het gevoel, dat je mee moet rennen met van alles wat je online ziet of hoort.
En te vaak zie ik dat ondernemers dingen gaan doen, omdat anderen het doen.
Maar de grote valkuil hiervan is:
Ik kan je alles (ok, heel veel!) leren wat er allemaal mogelijk is. Wat ‘handig’ is. Of juist ‘niet handig’. En ja! Zoals in dit voorbeeld van deze ondernemer, ‘live’ op Instagram werkt inderdaad goed, het is authentieker dan bijv. een post in je feed en het zorgt voor snelle interactie en verbinding met je volgers.
En de belangrijkste vraag, die hieraan vooraf gaat, en die jij jezelf vergeet te stellen:
- Wat wil ik eigenlijk echt? Waar word ik blij van?
- Van welke vorm van marketing ga ik AAN?
- En kan ik mij hieraan committen en voor langere tijd consistent zichtbaar zijn?
Echt, het is de kunst is om minder AAN te staan voor wat anderen doen, maar meer bij jezelf naar binnen te kijken, en vanuit vertrouwen keuzes te maken die bij JOU passen.
Want, zoals bij deze ondernemer, juist in de start-up fase van je bedrijf is het het allerbelangrijkste dat jij eerst vertrouwd wordt met het delen. Met online zichtbaar zijn. Dan is ‘live’ op social media voor nu nog een brug te ver. Ga eerst ontdekken, ga experimenteren, ga ermee leren spelen, en raak ermee vertrouwd.
Als ondernemer bestaat het bouwen van een succesvol eigen bedrijf uit 4 fases:
1. Idee fase: jij hebt een idee, maar dat idee moet ook wennen aan jou, in deze fase verdien je nog geen geld.
2. Een vliegende start: je hebt je ingeschreven bij de KvK, of staat op het punt om dat te doen. En je krijgt je eerste klanten. Dit is de fase waarin je jezelf leert kennen als ondernemer. Met vallen en opstaan. Heel veel vallen. En dat is helemaal ok, dat hoort erbij.
3. Groei & bloei fase: dit is de volgende stap, je gaat meer klanten aantrekken en groeien in je omzet. In deze fase heb je de eerste uitdagingen van het ondernemerschap overwonnen. Het lukt je om een omzet van (ruim) meer dan €1000 omzet per maand te draaien.
4. Opschaalfase: hier ga je flink de lucht in, nog verder groeien in je omzet. Niet iedere ondernemer beland in deze fase, omdat niet iedereen die behoefte voelt, en dat is helemaal ok.
Als startend ondernemer leg je de focus hierop:
Als startend ondernemer, in de idee- of start-up fase van je bedrijf, moet je de focus in eerste instantie altijd leggen op het leren kennen van jezelf als ondernemer. Hoe pak je dingen aan? Wat vind je leuk? Wat vind je minder leuk? Waar saboteer je jezelf? Probeer bewust te zijn van je eigen gedrag en de verhalen die jij jezelf vertelt, en probeer dit steeds te verbeteren. Jouw bedrijf is een reflectie van jezelf en kan alleen groeien als jij groeit als persoon.
Ik zie bijvoorbeeld veel startende ondernemers kopiëren wat de ‘groten’ doen. Dat werkt niet.
Ik krijg ook regelmatig de vraag: ‘Hoe lang duurt elke fase?’ Maar daar is geen kant en klaar antwoord voor, want dat tempo bepaal jij helemaal zelf. Focus dus niet alleen maar op het einddoel, focus vooral op het proces.
Focus dus op datgene wat jij écht wil, en focus op het échte probleem van je klant.
Want als jij dat doet, en daarmee zorgt voor duurzame verandering (transformatie) bij jouw klant, dan willen ze met JOU samenwerken. Inclusief het prijskaartje wat daarbij hoort.
En misschien loop jij ook wel rond met het gevoel, dat je overwhelmed bent door alle opties en mogelijkheden, en dat je gevoelsmatig een beetje aan het aanrommelen bent. Stel jezelf dan de volgende vraag:
Wat heb ik op dit moment écht nodig, zowel praktisch als mentaal, om te groeien naar het punt waar ik graag wil zijn?
En besef dan dat je slechts 1 keuze verwijderd bent van de oplossing. En een eerste kleine stap naar de oplossing is eigenlijk heel simpel, door een gratis groei gesprek bij mij aan te vragen.
Ook al voelt dat misschien nog heel spannend.
Maar elke keer, als ik een ondernemer spreek tijdens een gratis groei gesprek, hoor ik weer wat een eye-opener het voor ze is geweest. Dat het zoveel helderheid en nieuwe focus geeft, waardoor ze vanuit vertrouwen zulke mooie nieuwe stappen kunnen zetten.
Want waar verlang je écht naar? En stel je dat anders niet uit voor jezelf?
Elke maand selecteer ik 2 ondernemers om kans te maken op een gratis groei gesprek. We brengen je huidige situatie in kaart en ik geef je praktische tips en adviezen welke stappen jij te zetten hebt voor jouw droom bedrijf.
Want verlang jij naar een succesvol eigen bedrijf, en verlang jij naar een vliegende start zodat jij consistent de leukste klanten aantrekt, op een manier die helemaal bij jou past?
JA?
Vraag dan vandaag nog een gratis gesprek bij mij aan.
Ik kijk er naar uit van je te horen!
Hartelijke groet, Nanda